Tillfällig avstängning på Mälarbanan

Projekt Mälarbanan · Från 28 mars till natten mot 2 april är järnvägen avstängd för tågtrafik på delar av Mälarbanan. Avstängningen påverkar all tågtrafik på sträckan Jakobsberg – Stockholm City.

Avstängningen gäller mellan torsdag 28 mars klockan 02:00 och tisdag 2 april klockan 04.30.

Under avstängningen kommer Trafikverket att arbeta på och i närområdet till järnvägen, vilket inte kan göras när tågen går. Under tågstoppet sker arbeten på flera platser vid spårområdet på sträckan Huvudsta – Barkarby. 

Under perioden för tågstoppet sätter SL och SJ in ersättningstrafik. För mer information besök sl.se eller sj.se. 

Arbeten under tågstoppet

Den nya knutpunkten växer fram

I Barkarby fortsätter arbetet med det som ska bli den nya knutpunkten för kollektivtrafik i regionen. Bland annat fortsätter arbetet med de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg. Kanterna till dem kommer att monteras och två skyddsportaler som är byggda över järnvägsspåren kommer att monteras ner och lyftas bort. Skyddsportalerna har möjliggjort arbete bredvid och ovanpå spåren medan järnvägstrafiken varit igång. Under avstängningen lyfts de bort eftersom projektet kommit så långt i sina arbeten att de inte längre behövs.

När den nya stationsentrén och de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg står klara i Barkarby kommer de att vara en del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik som länkar samman Stockholm med Mälardalen på ett helt nytt sätt, säger Göran Tiger, projektledare på Trafikverket.

I Spånga kommer anläggningen bland annat att kompletteras med ballast, vilket är makadam som ligger i järnvägsspåret.

I Solvalla vid Ulvsundavägens bro kommer betongfundament på båda sidorna av spåren att tas bort.

Smidigare resande i Mälardalen

Trafikverket bygger ut sträckan Tomteboda – Kallhäll, som är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Utbyggnaden är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. Idag är det trångt på sträckan och regionaltågen får ofta köa bakom pendeltågen, vilket påverkar tågtrafiken i hela Stockholmsregionen. Med fyra spår får pendeltågen egna spår, vilket gör att trafiken kommer att flyta på smidigare och vi får en ökad punktlighet i hela regionen. En utbyggnad är av riksintresse för att tågtrafiken ska fungera långsiktigt i regionen och till och från övriga landet.

Läs mer om Mälarbanans arbete på Trafikverkets webb.