Nedsatt hastighet för tågtrafik söder om Stockholm

Tågtrafik · Från och med torsdag 16 januari och en tid framåt kommer tågen att köra långsammare på vissa sträckor söder om Stockholm. Det påverkar framförallt pendeltåg.

Trafikverket åtgärdar sprickor i räls

Trafikverket gör många olika typer av besiktningar varje år för att undersöka tillståndet på järnvägen. När de upptäcker fel under besiktningarna åtgärdas dem, det är en del av den kontinuerliga underhållet av järnvägen.

En av besiktningarna som görs är ultraljudsmätningar av rälsen, som görs för att detektera sprickor. Det handlar framförallt om sprickor inuti rälsen som inte går att se på annat sätt. När sprickor i rälsen upptäckts arbetar Trafikverket med att åtgärda felen.

På vissa järnvägssträckor i de södra delarna av Stockholmsområdet har Trafikverket inte kunnat åtgärda och byta ut räls i tid. Nu behöver de därför sänka hastigheten till max 70 km i timmen under en period, tills de har åtgärdat sprickorna. Körtiden för tågen förlängs därför med mellan cirka 2 – 8 minuter.

Det här påverkar framförallt pendeltågen, men också fjärr- och regionaltåg. Hastighetssänkningen gäller tåg både till och från Stockholm. Trafikverket forcerar arbetena och jobbar för att perioden med hastighetssänkning ska bli så kort som möjligt.

För frågor om aktuella tidtabeller, vänligen kontakta tågbolagen.

Hur upptäcker Trafikverket fel?

Trafikverket gör olika typer av besiktningar av exempelvis spår, kontaktledningar och teknikbyggnader, många gånger per år. 

– Under besiktningarna upptäcker vi fel, som vi åtgärdar. Ultraljudsmätningar av rälsen gör vi för att kunna upptäcka sprickor, särskilt de inuti rälen, som inte går att se med blotta ögat, berättar Örjan Eriksson enhetschef för underhåll av järnväg i Stockholm.

Om Trafikverket upptäcker en spricka försöker de åtgärda det inom tre månader. Besiktningar och arbeten med underhåll görs framförallt under tågfria tider nattetid. 

Rälsbyte under vintern är en utmaning

I regel åtgärdas sprickor i rälsen genom att byta räls eller komponenter spårväxlarna. För att kunna byta räls måste de svetsa.

Under vintern ställer temperaturen till det eftersom att det inte är tillåtet att svetsa utan dispens när det är minusgrader, som det var delar av november, december och början av januari. Det här gjorde att Trafikverket inte kunde arbeta i den takt de ville. 

– Vi behöver åtgärda det här av säkerhetsskäl för att det inte ska få allvarligare konsekvenser. Det är tråkigt att det här påverkar resenärer och tågbolag, säger Örjan Eriksson enhetschef för underhåll av järnväg i Stockholm.

Sträckor som påverkas av hastighetssänkningen

  • Älvsjö-Södertälje hamn från torsdag 16 januari
  • Älvsjö-Tungelsta från och med fredag 17 januari
  • Segersäng-Nynäshamn från och med fredag 17 januari