SL:s arbeten på Götgatan – renovering av Gröna linjens äldsta tunnel

Södermalm · Arbetet med att rusta upp en del av tunnelbanan under Södermalm är nu igång och det påverkar trafiken på Götgatan. Arbetet innebär att biltrafiken leds om och busstrafiken får omlagda körvägar.

När SL rustar upp tunnelbanans äldsta tunnel under Götgatan märks arbetet framför allt ovan jord. För att nå ner till tunneln från 1933 behöver delar av gatan öppnas upp – vilket innebär begränsad framkomlighet och omledningar av biltrafik och busstrafik under flera år.

Så påverkas trafiken

Arbetet delas upp i etapper för att minska påverkan på trafiken och gatulivet. Hela upprustningen beräknas pågå i 6–7 år och den första etappen har nu påbörjats och pågår under 2026.

Första etappen för arbetet sker på Götgatan mellan Kocksgatan och Åsögatan, kvarteret Formannen, Götgatan 59–68.

Gående och cyklister: Kan passera hela tiden, men det kan periodvis bli trångt.

Biltrafik: Stängs av i etapper och leds om beroende på var arbetet pågår.

Busstrafik: Får omlagda körvägar.

Aktuell information om trafikomläggningar finns alltid på trafiken.nu och sl.se.

Varför Götgatan behöver grävas upp

Under delar av Götgatan löper en tunnelbanetunnel från 1933. Tunneln sträcker sig från Slussen till Skanstull, och mellan Medborgarplatsen och Skanstull är den byggd i stål och betong med ett skyddande tätskikt. Detta tätskikt behöver nu bytas ut.

När tunneln en gång byggdes grävde man från marknivå och byggde därefter tunneln, därför krävs samma metod för att renovera den. Tunnelbanetrafiken påverkas inte, men delar av Götgatan gör det.

Så blir Götgatan när arbetet är klart

Efter varje etapp återställs gatan. På den västra sidan får Götgatan även en ny utformning:

  • Ny cykelbana i södergående riktning mellan Åsögatan och Ringvägen.
  • Bredare trottoar på den västra sidan mellan Åsögatan och Ölandsgatan.