Smartare styrning på Grisslingerakan blir permanent

Värmdö · Landets enda vägsträcka med reversibelt körfält får en smartare styrning av körfältet. Syftet är att förbättra framkomligheten, vilket görs genom att fördelningen av köer ska bli mer jämn.

Efter en testperiod blir det nya sättet att styra det reversibla körfältet permanent på Grisslingerakan, sträckan mellan trafikplatserna Mölnvik och Ålstäket på väg 222, Skärgårdsvägen på Värmdö. Reversibelt körfält innebär att det mittersta av tre körfält kan ändra riktning så att det blir två körfält åt det håll som förväntas ha mest trafik.

Riktningen på det reversibla körfältet har tidigare styrts utifrån bestämda tider och undantag från det schemat har bara gjorts vid större händelser, då med hjälp av manuell styrning från vägtrafikledningscentralen som antingen sett på trafikkameror eller fått in samtal om att det varit köer.

– Nackdelen med det tidigare sättet vi styrt trafiken på har varit att vägtrafikledarna arbetat reaktivt och upptäckt köer när de redan uppstått. Det har gjort att de haft svårt att bedöma vilken riktning som ska prioriteras vid mycket trafik åt båda håll, säger Rodrigo Marquez Lucero, trafikanalytiker på Trafikverket.

Ny kombination av schemalagd och efterfrågestyrd styrning

Sedan slutet av 2023 och under 2024 har vi därför testat att styra körfältets riktning baserat på den aktuella trafik- och kösituationen på sträckan istället för att enbart ändra riktning vid de förutbestämda tidpunkterna. Testerna har visat att den ändrade styrningen fungerar bra och att framkomligheten har förbättrats.
Det är fortfarande vägtrafikledarnas bedömning som avgör körfältets riktning, men tack vare det nya styrsättet där de får en automatisk kövarning tidigare, får de en mer konsekvent indikation som kan användas som ett stöd i beslutsfattandet av körfältets riktning.

För dig som kör på Grisslingerakan kanske det nya sättet att styra sträckan inte har märkts av så mycket än, men inför stundande storhelger med oregelbunden trafik kommer den efterfrågestyrda metoden att användas i större utsträckning.

Större förbättringar på gång mellan Mölnvik och Ålstäket

Trafikverket planerar att bygga om Grisslingerakan som ska få ett fjärde körfält och en separat gång- och cykelväg. Du kan läsa mer om projektet på Trafikverkets projektwebb