Hallå där, Daniel Gyllén!

Trafiksäkerhet · Hallå där, Daniel Gyllén – projektledare hos trafikledningscentralen vid Trafik Göteborg. Vad är det för svarta skyltar som sitter ovanför vägen längs Söder- och Västerleden?

– De kvadratiska skyltarna är så kallade körfältsskyltar och de lite mer rektangulära skyltarna är en slags ”kompletterande varningsskyltar”. Bägge typerna av skyltar är digitala, och totalt har det monterats upp drygt 50 stycken mellan Åbromotet och Gnistängstunneln. De allra flesta av skyltarna är körfältsskyltar.

Det har väl inte funnits sådana här skyltar tidigare just längs Söder-/Västerleden?

– Nej, det stämmer – skyltarna är helt nya. Arbetet med monteringen är nu på väg att avslutas och sedan återstår bara lite tester innan de aktiveras någon gång efter sommaren.

Vad är syftet med skyltarna?

– Att vi på trafikledningscentralen ska kunna styra trafiken för att på så sätt förbättra flödet och öka säkerheten i trafiken. Vi följer ju trafiken noga via kameror och tekniska system, och om det till exempel sker en olycka så kan vi tända körfältsskyltarna successivt. Då kan vi i en första portal visa sänkt hastighet, i nästkommande portal visa en pil där man uppmanas att byta körfält och i en tredje portal tända upp ett rött kryss vilket innebär förbud mot att köra i det aktuella körfältet.

Följer alla trafikanter vad som visas på skyltarna?

– Det är nog tyvärr tveksamt. Men vi vill verkligen uppmana alla trafikanter att respektera vad som visas på skyltarna – vi tänder inte upp dem utan anledning. Förutom vid olyckor så aktiverar vi dem också om det exempelvis är något hinder på vägen längre fram. Det är ju till exempel ingen motorcyklist som vill köra in i ett spännband som ligger på vägen. Men dessutom, vilket kanske inte alla känner till, så riskerar man dryga böter om man struntar i skyltarna.

Kan du utveckla?

– Kör du till exempel i ett körfält där vi har kryssat rött så riskerar du böter på 3000 kronor och indraget körkort. När det gäller hastighetsanvisningarna så är det visserligen ”bara” en rekommenderad hastighet om det är en vit ram runt siffran, men är det en röd cirkel runt siffran så är det tvingande. Även pilen om att byta körfält är tvingande. Men viktigast av allt är inte att du riskerar att få böter – struntar du i skyltarna struntar du också i dina medtrafikanter och bidrar till att öka risken för olyckor.

Du nämnde att det förutom de kvadratiska körfältsskyltarna även finns mer rektangulära skyltar?

– Precis, där kan vi visa kompletterande budskap med hjälp av symboler. De händelser vi kan flagga för är om det uppstått köer längre fram, om det hänt en olycka, om det pågår vägarbeten, om det är djur på vägen eller om det är risk för slirig väg. Och det är samma sak här – vi tänder inte upp skyltarna utan anledning, så håll noga koll på vad som visas i portalerna ovanför körbanan.