Spårvagnstrafik · Västtrafik meddelar att den första av de nya spårvagnarna har anlänt till Göteborg. Testkörningar väntas starta våren 2020.

Det första exemplaret av den nya spårvagnsmodellen anlände natten till fredagen den 6 december. Spårvagnen kom med trailer från Tyskland och ska provköras i ordinarie trafik i minst 20 mil innan den godkänns slutgiltigt.

I trafik till våren
Provkörningarna av den nya spårvagnen – som fått nummer 490 – väntas starta våren 2020, och innan dess ska slutliga installationer och justeringar i depå göras.  

— Äntligen! Detta är startskottet för en rejäl modernisering av spårvagnstrafiken i Göteborg. Med nya spårvagnar kan vi påbörja utfasningen av de äldsta modellerna. De nya spårvagnarna är ljusa och fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper och har dessutom plats för fler resenärer ombord än tidigare modeller. Det blir ett stort lyft för våra resenärer, säger Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M) i ett pressmeddelande.

Totalt 40 nya spårvagnar
Våren 2020 väntas en andra spårvagn komma till Göteborg. När de två första spårvagnarna har godkänts inleds serieleveransen av ytterligare 38 vagnar.

Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar sedan med att leveransen av samtliga 40 spårvagnar är klar under 2022.

Fakta om den nya spårvagnen
Beteckning: Modell M33 – Göteborgs nya spårvagn
Längd: 33 meter
Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.
Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar).
Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers
fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.
Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra
Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.