Snabb hjälp till resenärer vid tågstörning

Trafikverket och Västtrafik har öppnat ett gemensamt Trafikinfocenter på Göteborgs Centralstation. Syftet är att resenärer snabbt ska få information vid tågstörningar.

Trafikverket och Västtrafik satsar på ett gemensamt Trafikinfocenter på Göteborgs Centralstation där resenärer snabbt ska få hjälp vid störningar i tågtrafiken. Med all information på samma ställe ska det bli lättare för resenären att planera för sitt fortsatta resande.

- Trafikinfocentret är bemannat av kunniga trafikinformatörer från Trafikverket och erfarna tågvärdar från SJ Götalandståg som snabbt kan hjälpa resenärerna när en störning uppstår, säger Pernilla Fransson, enhetschef för avdelningen Trafikinformation på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Tågresenärer prioriteras
Personalens största prioritet är resenärer som drabbas av tågstörningar, men när trafiken flyter på kan den även hjälpa till med allmänna frågor och upplysningar.

- Vårt nya gemensamma Trafikinfocenter är ett viktigt komplement till den information vi har idag i våra andra kanaler, kommenterar Jarl Samuelsson, affärschef för tågtrafiken på Västtrafik.

Placerat i stora hallen
Trafikinfocentret är placerat i centralstationens stora hall för att resenärerna enkelt ska hitta dit. Det är öppet vardagar klockan 06-22, lördagar 08-22 och söndagar 08-20 och bemannas av två personer. I framtiden kan fler parter komma till.