Fler skadas i elsparkolyckor

Trafiksäkerhet · Olyckorna med elsparkcyklar ökar – under 2024 ökade antalet olyckor där personer skadat sig med 30 procent. Nästan hälften av de skadade var under 25 år.

Allt fler skadas i olyckor med elsparkcyklar. Sedan år 2018 har antalet elsparkolyckor ökat varje år och under 2024 skedde 4476 olyckor, vilket är 30 procent mer jämfört med året innan. I samband med olyckorna förra året omkom fem personer och 4599 skadades.

– Det är för tidigt att dra slutsatser om förändringen, men om man sätter antal olyckor i förhållande till antal genomförda resor eller till total reslängd så ser vi att i till exempel Stockholm har antal resor med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2021, enligt statistik från Trafikkontoret Stockholms stad. Samma utveckling syns inte i olycksstatistiken vilket kan bero på att antalet privatägda elsparkcyklar ökar, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Fler unga skadas

Av de skadade på elsparkcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år, och två av tre är män. Singelolyckor är vanligast men kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som har ökat mest under 2024 jämfört med året innan.

– Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest jämfört med tidigare åren, det är en oroande utveckling, säger Khabat Amin.

Olyckor med A-traktorer har planat ut

När det gäller A-traktorer ser utvecklingen mer positiv ut. Trots att intresset för A-traktorer ökar och att fler fordon registreras har antalet personskadeolyckor inte blivit fler.

– Antalet skadade har varit oförändrat de senaste tre åren med ett snitt på cirka 500 personer per år, säger Khabat Amin. Det är positivt att antal olyckor inte följer den ökande trenden av registrerade fordon. De nya reglerna som trädde i kraft i slutet av augusti 2023 för att öka säkerheten vid körning med A-traktor, bland annat med krav på säkerhetsbälte, plats för alla passagerare och krav på vinterdäck, kan förklara en del av stagnationen, säger Khabat Amin.,