ikoner_avstangd_rgbikoner_avstangd_rgbikoner_avstangd_rgbikoner_vms_rgbikoner_vms_rgbikoner_avstangd_rgbikoner_avstangd_rgbEvenemangEvenemangikoner_avstangd_rgbikoner_avstangd_rgbikoner_nav_rgbikoner_nav_rgbikoner_nav_rgbikoner_nav_rgb_180918ikoner_nav_rgbikoner_nav_rgbikoner_nav_rgb_180918ikoner_nav_rgbikoner_nav_rgbikoner_vader_rgbikoner_vader_rgbikoner_vader_rgbikoner_vader_rgbikoner_vader_rgbikoner_vader_rgbtrafiken_nu_logo_rgb

Har din bil rätt belysning bak?

Foto: Kerstin Ericsson

Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljuset. Om du kör en sådan bil måste du slå på halvljuset i mörker och dåligt väder.

Nu går vi mot mörkare tider och större risk för besvärligt väder. Bilar med släckt bakljus kan då vara nästan omöjliga att se bakifrån. En del bilar har en halvljusautomatik som inte tänder halvljus och bakljus vid sämre ljusförhållanden. Då måste du själv säkerställa att bilen har rätt belysning. Det enklaste är att alltid köra med halvljus.

Har din bil rätt belysning bak?

Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljus. Det är tillåtet att köra med enbart varselljus under dagtid. Men om du kör en sådan bil måste du slå på halvljuset i

  • mörker
  • gryning
  • skymning
  • när vädret är dåligt (t.ex. regn, dimma, snöfall).

Källa: Transportstyrelsen

Detsamma gäller vi körning i vägtunnlar.